יציאה לחו"ל אמורה להיות חוויה מהנה ונעימה, אך לעיתים היא גם יכולה להפוך לסיוט של ממש. המצב הזה יקרה אם הטיסה תתעכב שעות ארוכות מבלי להמריא אל היעד או שבכלל תבוטל ברגע האחרון. הנזק שייגרם לנוסעים הוא לא רק כספי אלא גם עגמת נפש של ממש – בדיוק לשם כך נחקק חוק שירותי תעופה לפני מספר שנים.
חברות התעופה נהגו לאורך עשרות שנים להרגיש בטוחות מפני החוק בכל הקשור להתנהלות שלהן מול הלקוחות שרכשו כרטיסי טיסה. רוב חברות התעופה ממוקמות מעבר לים וההתנהלות מולן לקבלת פיצוי כספי במקרים של עיכוב משמעותי בטיסה, ביטול טיסה ללא הודעה מוקדמת או הורדת נוסע ברגע האחרון בשל רישום יתר לטיסה (Over Booking), היא מורכבת במיוחד.
חוק שירותי תעופה שחוקק חבר הכנסת אחמד טיבי לפני מספר שנים, נועד לעשות סדר בעניין זה ולשנות את פני הדברים לטובת הנוסע הישראלי.
מהו חוק שירותי תעופה?
חוק שירותי תעופה (המוכר גם בתור חוק טיבי ע"ש חבר הכנסת אשר יזם אותו) נותן מענה משפטי שמגן על הנוסעים (הלקוחות) מול חברות התעופה, בין אם מדובר על חברת תעופה ישראלית או בינלאומית שמקום מושבה מעבר לים. החוק נוגע בקשת רחבה של נושאים, אך בעיקר מתייחס למקרים שכיחים מהם נפגעו לא מעט נוסעים בישראל לאורך השנים.
מקרים מרכזיים בהם עוסק חוק שירותי תעופה:
- פיצוי על הקדמת טיסה – מקרים של הקדמת טיסה בצורה משמעותית הן יחסית פחות נפוצים, אך אם קורה המקרה, על חברת התעופה להודיע ללקוח לפחות 14 יום מראש על הקדמת הטיסה שלו. אם לא תעשה זאת והוא יגיע לשדה באיחור ויפספס את הטיסה שלו, תעמוד לזכותו האפשרות לקבלת פיצוי כספי בדיוק כמו במקרה של ביטול טיסה.
- פיצוי על אובר בוקינג – מקרים של רישום יתר לטיסה (Over Booking), הפכו בשנים האחרונות לפחות נפוצים ביחס לעבר, בזכות ההתקדמות הטכנולוגית של הזמנת כרטיסים וכרטוס מוקדם יותר, אפילו מהבית. על פי החוק, במקרה של רישום יתר לטיסה (Over Booking) ואי מציאת פיצוי ללקוח עוד בשדה עצמו (טיסה אחרת בתנאים משופרים וכדומה), תעמוד לו הזכות לתבוע פיצוי כספי זהה לזה של ביטול טיסה.
- פיצוי על עיכוב בטיסה – עיכוב בהמראה הוא אולי המקרה הנפוץ ביותר שהחוק עוסק בו. כמובן שלעיתים לא חברת התעופה "אשמה" בכך ולכן החוק גמיש במקרים של איחור של עד שעתיים מזמן ההמראה המקורי. במקרים שהם מעבר לשעתיים ועד 5 שעות, החוק קובע שעל חברת התעופה לדאוג ללקוחות שלה למזון, שתיה ואמצעי תקשורת על פי צורך. איחור שעולה על 5 שעות ועד 8 שעות יחייב את החברה למציאת טיסה חלופית או החזר מלא על כרטיס הטיסה של הלקוח. עיכוב מעבר ל – 8 שעות ייחשב כמו ביטול טיסה וללקוח תהיה הזכות לקבל פיצוי כספי.
- פיצוי על ביטול טיסה – במקרה שטיסה מבוטלת או במקרים שהם שווי ערך מבחינת החוק לביטול טיסה (כפי שציינו חלק מהם קודם לכן), הלקוח יהיה זכאי לפיצוי כספי שמוגדר בחוק על פי יעד הטיסה שלו ישנם 3 טווחים שהוגדרו בחוק ולכל אחד מהם פיצוי כספי שונה. הסכומים מתעדכנים מעת לעת וכיום הם בטווח של כ- 1000 ₪ עד 3000 ₪ בהתאם למדינת המקור והיעד של הטיסה.
- פיצוי על פספוס טיסה – טיסת המשך (קונקשיין) שמאחרים אליה בגלל עיכוב בהמראה או ביטול טיסה לפניה, תיחשב על פי חוק טיבי לביטול טיסה והלקוח יהיה זכאי לפיצוי על כך.
לסיכום, אם הטיסה התעכבה או בוטלה, מומלץ לפעול מול חברת התעופה לקבל הפיצוי הכספי שקבוע בחוק שירותי תעופה. ללקוחות אשר רוצים לחסוך את הביורקטיה, כאב הראש והעצבים מול חברת התעופה מומלץ לפנות אל אייר הלפ (AIR HELP), שירות מבוסס הצלחה, אשר מאפשר להגיש תביעת לפיצוי בקלות ובמהירות און ליין.
המאמר נכתב בשיתוף עם אתר Flight Refund אשר מייצג תובעים מול יותר מ – 300 חברות תעופה ברחבי העולם.